Heb jij je poep al ingeleverd? Niks geks aan.
‘Ik ben al wel redelijk bekend met het bevolkingsonderzoek. Mijn vrouw doet mee aan het onderzoek voor baarmoederhalskanker en toen ik aan de beurt was voor het onderzoek voor darmkanker, heb ik daar zonder nadenken ook aan mee gedaan.’
Hoe was het om de ontlastingstest thuis te doen?
‘Ik heb het direct de eerste mogelijkheid gedaan. Het was heel eenvoudig en kostte maar een paar minuten extra: op de wc zit je toch al. Ook de uitslag was er snel. Voordat ik me kon afvragen wat de uitslag zou zijn, viel deze al op de mat.’
‘Ik doe daar niet zo moeilijk over’
Wat is voor jou de reden om mee te doen met het bevolkingsonderzoek?
‘Ik ben ondernemer van beroep. In coronatijd was dit zwaar en ben ik met mijn restaurant en bar failliet gegaan. Ik was alles kwijt wat ik had opgebouwd en dat doet wat met je als mens. Tegelijk kon ik het ook heel goed in perspectief zien: ik was gezond, mijn familie ook en ik had vrienden en mijn vrouw die me hierdoorheen hielpen. Het kwijtraken van mijn restaurant en bar ging om geld, maar is dat nou het belangrijkst in deze wereld? Sinds die tijd ben ik me heel bewust van hoe belangrijk je gezondheid is. Daar past deelname aan het bevolkingsonderzoek heel goed bij.’
Denk je dat mensen het lastig of raar vinden om over dit onderwerp te praten?
‘Ik ben daar heel makkelijk in: maak het bespreekbaar. Ja, het gaat over poep, maar poepen doen we allemaal. Ik maak er vaak een grapje over en dat breekt het ijs. Tegen mijn vrouw die vroeg hoe mijn dag was zei ik: ‘Ik heb lekker gewerkt vandaag en toen ik thuiskwam heb ik mijn poep op de post gedaan’. Het kán het ook heel onopvallend als je dat wilt. Niemand hoeft te weten of en wanneer jij de thuistest hebt gedaan. Je gaat naar de wc, prikt een paar keer in je ontlasting en je doet de envelop weer op de bus. Geen kip die dit merkt. Anoniemer kan bijna niet.’
‘Ik zeg gewoon tegen vrienden: heb jij je poep al ingeleverd voor het bevolkingsonderzoek? Niks geks aan.’
Wat hoop je door jouw deelname aan deze campagne te bereiken?
‘Ik vind het belangrijk dat er een groepsgevoel is in de samenleving. Er zijn al zoveel verschillen tussen mensen en dit onderzoek hoeft daar niet één van te zijn. Ik wil mensen laten zien dat deelname aan dit onderzoek heel makkelijk is en ze een duwtje in de goede richting geven. Als ik al één iemand kan bereiken die meedoet met het onderzoek dankzij mijn bijdrage, dan ben ik al blij.’