BK Rotterdamursula Kijktjeaan

Ursula is medewerker cliëntservice: “Geen dag is hetzelfde”

Via een vriendin werd Ursula geattendeerd op de vacature bij Bevolkingsonderzoek Nederland en inmiddels werkt ze er met veel plezier als medewerker cliëntservice. Ursula staat er bekend om dat ze graag iedereen wil helpen, een eigenschap die perfect aansluit bij haar functie.

Vragen over het bevolkingsonderzoek borstkanker 

In haar functie beantwoordt Ursula vooral vragen van cliënten aan de telefoon, maar ook per e-mail. Daarnaast houdt ze zich bezig met verschillende andere taken zoals de post en het wijzigen van afspraken. Het werk is veelzijdig en de vragen van cliënten zijn heel uiteenlopend.  

Een vraag die vaak terugkomt is bijvoorbeeld of er geen alternatieve onderzoeksmethode is voor het mammogram. Het samendrukken van de borst wordt door sommige cliënten als onaangenaam ervaren, vertelt ze. Ursula legt dan uit dat de mammografie binnen het bevolkingsonderzoek nog steeds de beste methode is. Er wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar andere methoden, maar die moeten zich eerst hebben bewezen voor ze eventueel binnen het bevolkingsonderzoek kunnen worden gebruikt.

Bewust kiezen om wel/niet mee te doen  

Wat Ursula het leukste vindt aan haar werk is het contact met verschillende mensen. Geen dag is hetzelfde voor Ursula. Soms zijn de gesprekken zwaar of worden mensen boos. Ursula ziet het altijd als een uitdaging om deze gesprekken goed af te sluiten. Ze helpt mensen graag met het zoeken naar een oplossing en probeert hen gerust te stellen "Zelf heb ik borstkanker gehad, en daarom vind ik het belangrijk dat mensen het belang van deelname aan het onderzoek goed begrijpen," zegt ze. Ze dringt haar mening niet op en benadrukt dat de keuze altijd aan de persoon zelf is. “Geen vraag vind ik gek en als ik iets niet weet ben ik blij om iets nieuws te ontdekken.” 

De kwaliteit van de foto’s is heel belangrijk 

Ursula benadrukt altijd dat cliënten het moeten melden als ze het mammogram pijnlijk vinden. Dan kan de screeningsmedewerker daarop inspelen. “Meestal is het onderzoek dan zo gepiept.” Het belangrijkste is dat er goede foto’s gemaakt worden, die van goede kwaliteit zijn en die de radioloog kan beoordelen. De screeningsmedewerkers hebben daar allemaal een opleiding voor gevolgd en de foto’s die zij maken moeten aan hoge eisen voldoen. Die eisen zijn vastgesteld volgens Europese richtlijnen.  

 

“Hoe vrouwen het onderzoek ervaren is echt heel verschillend” 

 

Het belang van meedoen 

Tot slot benadrukt Ursula het belang van deelname aan het bevolkingsonderzoek. Daarnaast merkt ze op dat cliënten het soms bang zijn voor de uitslag. Ursula: “Ik begrijp dat het spannend is voor cliënten om op de uitslag te wachten. Maar deelnemen aan het bevolkingsonderzoek zorgt ervoor dat als er iets gevonden wordt, de kans op minder ingrijpende behandeling groter is.”

Tips voor de eerste keer borstkanker onderzoek 

Ursula (medewerker cliëntservice) geeft een tip voor mensen die voor het eerst deelnemen aan het bevolkingsonderzoek: “Maak je niet te zenuwachtig, geef aan als iets onduidelijk is en meld het als je pijn voelt. De screeningsmedewerkers leggen alles stap voor stap uit en houden hier rekening mee.” 

 

Ps.: Wil jij jouw eigen verhaal met ons delen? Neem contact met ons op.