Klachtenregeling voor cliënten Bevolkingsonderzoek Nederland aangepast
Doel klachtenregeling
Binnen Bevolkingsonderzoek Nederland beogen we een werkwijze voor de behandeling van klachten waarbij cliënten kunnen rekenen op een zorgvuldige en eenduidige behandeling van de klachten, ongeacht de plek waar de cliënt in Nederland woont.
Doel van opvang- en bemiddeling bij klachten is om een laagdrempelige mogelijkheid te bieden voor cliënten om reacties en klachten kenbaar te maken bij de organisatie, het in ontvangst nemen en doorsturen van reacties volgens vastgestelde werkwijzen en richtlijnen en het benutten van de binnengekomen reacties als kwaliteitsinstrument met als doel de dienstverlening voortdurend te verbeteren.
Klacht
Elke uiting van onvrede over een gedraging (het handelen of functioneren, daaronder ook begrepen organisatorische omstandigheden, middelen) van Bevolkingsonderzoek Nederland en/of de voor deze organisatie werkzame personen, jegens de cliënt.
Het begrip ‘klacht’ kent geen beperkingen wat betreft uitingsvorm, plaats en wijze van indiening, doel van de klager, inhoud, complexiteit, ernst of ‘terechtheid’. Voor de afhandeling van klachten bieden de Wkkgz en de Klachtenregeling voor cliënten de kaders.
Visie
Alle medewerkers van Bevolkingsonderzoek Nederland staan open voor klachten van cliënten en behandelen deze zorgvuldig, tijdig en met voorrang.
We benutten klachten voor herstel van vertrouwen en kwaliteitsverbetering.
- Bevolkingsonderzoek Nederland behandelt klachten op een betrokken en transparante manier;
- De cliënt voelt zich gehoord en serieus genomen;
- Iedere medewerker werkt mee om klachten zorgvuldig en met voorrang te behandelen;
- Wij leren van klachten, benutten deze voor kwaliteitsverbetering en voor herstel van vertrouwen bij de cliënt;
- Bevolkingsonderzoek Nederland neemt cliëntreacties zeer serieus waarbij de cliënt zich gehoord voelt en de kwaliteit wordt verbeterd.
De volledige regeling is hier te lezen.