Deelnemers bevolkingsonderzoek zeer tevreden!
Van de deelnemers aan het bevolkingsonderzoek borstkanker zou 96,5% weer meedoen bij het ontvangen van een uitnodiging.
Cliënten zijn zeer tevreden over het bevolkingsonderzoek borstkanker. De landelijke screeningsorganisaties scoren een gemiddeld tevredenheidscijfer van maar liefst 8,9. Dit blijkt uit een cliënttevredenheidsonderzoek dat vanaf eind 2019 is uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau. Het cijfer is zelfs hoger dan bij het vorige onderzoek in 2017 (8,7).
Tevredenheidsonderzoek
In totaal hebben landelijk 3.214 cliënten deelgenomen aan het tevredenheidsonderzoek. Het onderzoek richtte zich op ervaringen van cliënten met de website, onze informatieverstrekking, het maken/wijzigen van een afspraak, de medewerkers van het onderzoekscentrum en de informatielijn, en het onderzoek zelf.
Mooie resultaten
Cliënten waarderen vrijwel alle onderdelen van het onderzoek met hoge scores. We scoren een 9 voor de tevredenheid over de medewerkers van het onderzoekscentrum en voor het vertrouwen in het onderzoek. Voornamelijk het belang om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek leeft onder de respondenten: de stelling ‘Ik vind het bevolkingsonderzoek borstkanker belangrijk’ wordt beoordeeld met een 9,5.
Verbeteracties
De laagste score is de pijnbeleving tijdens het onderzoek. De stelling ‘De pijn was goed te verdragen’ werd beoordeeld met een 6,3. De screeningsorganisaties blijven zich inzetten voor verbeteringen. Zo hebben we o.a. een filmpje gemaakt om onze cliënten zo goed mogelijk voor te bereiden op het onderzoek. Dit filmpje is te zien op de borstkankerpagina van onze website.
Waarborgen tevredenheid
Vanwege de coronacrisis is het bevolkingsonderzoek begin maart stopgezet. Vanaf 8 juli screenen we weer, nadat we gepaste maatregelen hebben getroffen om het bevolkingsonderzoek op een veilige manier voort te zetten. Wij zijn trots op de resultaten van het onderzoek en zetten ons in om de tevredenheid van onze cliënten ook in deze bijzondere tijd te kunnen waarborgen.